Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pan Lubomír Dorůžka napsal recenzi Abstract Lifeu...přečtěte si to..

14. 6. 2012

 

Hudební „klasikové“ si užívají improvizační volnosti. To je album tria Toma Vybírala
7. června 2012 8:41
Vydavatelství Amplion po zhruba roční "mateřské dovolené" pokračuje v edici alb tuzemských jazzových skupin. Začátek nové řady – titul Abstract Life tria bubeníka Tomáše Vybírala - ukazuje, že plodná úroda posledních dvou dekád se nemusí omezovat na zakladatelskou generaci dnešních šedesátníků a sedmdesátníků či naopak na plodnou třicátnickou generaci.
 
Generačně lze trio Toma Vybírala vymezit tak, že jsou o plus minus deset let starší než stávající třicátníci. Najdeme v něm dva profesory pražské Státní konzervatoře (Vybíral zde vyučuje klasický kontrabas, ale ve svém jazzovém triu hraje na bicí, František Krtička je profesorem skladby a aranžování, ale v tomto triu se uplatňuje na klasické i elektrické piano a na vibrafon). Basista Ondřej Štajnochr je absolventem našich i zahraničních škol klasického zaměření (mimo jiné Dresdner Akademie für alte Musik), ale také frekventovaným členem souborů vysloveně jazzových. Coby host k nim přistupuje další obojživelník, Kryštof Marek, dirigent jednoho z orchestrů plzeňského hudebního divadla, ovšem jako pianista stálý člen jazzového tria Josefa Vejvody i dalších jazzových uskupení. I on střídá na čtyřech nahrávkách klasické a Fender piano, a jeho dueta s Krtičkovým vibrafonem připomínají křehký zvuk Modern Jazz Quartetu. Je to prostě, jako by tři „klasikové“ pocítili potřebu prožít kouzlo improvizační volnosti, aniž by opustili kultivovanou klasickou uměřenost své druhé (nebo první?) profese.
 
Výsledný dojem se pochopitelně liší od většiny našich mladších skupin, ale pro značnou část posluchačů to může být docela příjemný důkaz, že soudobý jazz používá podnětů z nejrůznějších historických i stylových časů hudby. Nesnaží se o vytváření děl, která by přetrvala století, a proti zápisové hudbě, která o něco takového usilovala, vytvořil nahrávkami kulturu přinášející publiku odlišný dojem ze zachycení jedinečného okamžiku. Je tu profesionální spolehlivost a schopnost vyvolat u jedné kategorie posluchačů okamžitou emocionální odezvu.
„Všežravost“ takového postupu dokazuje i závěrečný snímek My River-Vltava; autorsky jsou pod ním podepsáni Vybíral,Krtička a Bedřich Smetana. Spolu se zpěvačkou Zuzanou Mikulcovou a věčně přítomným tmeličem a spojovacím článkem Ondřejem Štajnochremdokazují, že bez nebezpečí persifláže se do jakoby popové oblasti dá přesadit i téma od uctívaného velikána.
Autor: Lubomír Dorůžka, překladatel a hudební publicista